De sterkste schakel 2024
Wij zijn genomineerd voor de sterkste schakel van de regio kennemerland 2024!
De Sterkste Schakel Trofee, dé prestigieuze ondernemingsprijs voor deelnemende bedrijven in de regio Kennemerland, die jaarlijks wordt toegekend aan de meest klantgerichte onderneming. Wij zijn als deelnemer in de categorie 'Bouw, Installatie en Techniek' genomineerd. De nominatie en deelname aan de verkiezing hebben wij dan ook met open armen ontvangen en het is een mooie kans om kritisch naar onszelf te kijken en te ontdekken waar nog winst te behalen valt. Van hetgeen dat wij horen, ontdekken en leren, kunnen wij ons weer verder verbeteren.
De Sterkste Schakel-werkgroep heeft intern onderzoek gedaan binnen onze verschillende teams. Zo is er uitgevraagd wat 'klantgerichtheid' voor eenieder inhoudt. Onze medewerkers gaven aan dat klantgerichtheid betekent:
- Ontzorgen van de klant door pragmatisch te beoordelen;
- Duidelijke afspraken over tijd, kwaliteit, scope en communicatie;
- Luisteren naar de wensen en deze met de klant definiëren tot een duidelijke vraagstelling;
- Wij doen een stap verder door tijdens de vraagstelling écht mee te denken en te kijken naar de vraag achter de vraag samen met de klant;
- Streven naar duurzame oplossingen voor de klant;
- Onderhouden van persoonlijk contact via bijvoorbeeld klantbezoeken, leverancier demodagen en een open dag.
Kortom toegankelijkheid en een luisterend oor zijn kenmerkend voor de klantgerichtheid binnen Hoogewerf.
Het verschil tussen klantvriendelijkheid en klantgerichtheid
Tijdens de gesprekken met collega's werd er opgemerkt dat er ook nog wat onduidelijkheid bestaat over het verschil tussen klantgerichtheid en klantvriendelijkheid. Daarom hieronder een duidelijke uitleg van deze twee belangrijke begrippen.
- Klantvriendelijkheid heeft te maken met de manier waarop je klanten te woord staat wanneer zij naar jou toe komen met vragen of klachten. Hoe help jij je klanten met iets dat op de korte termijn moet worden opgelost? Hoe stel je een klant op zijn gemak? Dit is dus meer reactief en praktisch van aard.
- Klantgerichtheid is juist strategisch en proactief. Je bent klantgericht op het moment dat het bedrijf in staat is om behoeften, wensen en verwachtingen van klanten te vertalen naar oplossingen, waar je direct of indirect bij kan ondersteunen. Dit is een constant proces, want de wensen van de klant veranderen voortdurend.
Maar hoe kunnen wij als Hoogewerf meer klantgericht worden?
Dat klantgerichtheid essentieel is en veel voordelen kan bieden voor Hoogewerf, staat buiten kijf. Maar hoe kunnen wij de klantbeleving verder optimaliseren? Daar helpende volgende punten bij:
- Persoonlijke aandacht. Het opbouwen van een vertrouwensrelatie met onze klanten door oprechte belangstelling te tonen, zowel voor de organisatie als voor de persoon zelf.
- Creativiteit en oplossingsgericht denken. Zoek voortdurend naar de juiste oplossingen voor behoeften van onze klanten. Het helpt hierbij om 'out of the box' te denken. Neem de tijd om eerst te denken en door te vragen voordat je tot actie overgaat
- Vooruitkijken. Denk proactief mee met onze klanten. Begrijp wat zij ervaren en waar ze op korte en lange termijn tegenaan lopen, zodat wij hen optimaal kunnen ondersteunen, gedurende de hele (levens)cyclus van een product.
- Reflectie. Reflecteer regelmatig om te bepalen of onze dienstverlening nog steeds aansluit bij de behoeften van onze klanten. Pas indien nodig de aanpak aan om relevant te blijven.
- Belang van de klant. Herken de verschillende typen klanten en hun unieke belangen om deze kennis effectief te gebruiken in onze gesprekken en dienstverlening.
- Verwachtingen. Spreek duidelijke verwachtingen uit en leg deze vast met de klant om transparantie en wederzijds begrip te waarborgen.
Wat levert klantgericht werken op?
Bij Hoogewerf willen wij niet alleen een leverancier zijn, maar een echte partner voor onze klanten, die altijd klaar staan om hen op de best mogelijke manier te ondersteunen. Door duidelijke communicatie en begrip van de klantbehoeften versterken wij onze klantrelaties. Met onze proactieve houding en op maat gemaakte oplossingen verhogen wij onze klanttevredenheid. Kortom, een trouwe partner!
Wil je meer over ons weten?
Ons team
Enthousiaste hardware en software engineers die het leuk vinden om met techniek bezig te zijn.
Ons verhaal
Missie, Visie, Strategie en Kernwaarden
Partnership
Samen met hardware- en softwarepartners op weg naar uw succes.
Werken bij
Werken bij het leukste industriële automatiseringsbedrijf van Nederland.
Stages / afstuderen
Wij bieden begeleiding aan studenten die een studie volgen in de richting van techniek, marketing en ICT.
Laatste nieuws
Laatste nieuws over HWF waar we mee bezig zijn en whitepapers waar je wat aan hebt.
Onze Directeur
Jogchum de Groot
"Met ons multidisciplinaire team bouwen we dagelijks aan de toekomst van onze klanten, de maatschappij en onszelf. Door onze expertise in te zetten kunnen we onze klanten al meer dan 35 jaar full service bieden!"
Waar kunnen wij u mee helpen?
Bel of mail mij gerust, ik help u graag!